Portefeuillehouder
H.J. Hofstra (Financiën)
L. Verbeek (Inkoop- en aanbestedingsbeleid)
M.A. Rijsberman (Effectiviteit openbaar bestuur)
In het programmaonderdeel Bedrijfsvoering zijn de genoemde doelen en activiteiten opgenomen uit het College uitvoeringsprogramma 2015-2019 en is een overzicht gegeven van de begrote middelen en bijhorende verschillenanalyse. Meer informatie over de bedrijfsvoering is terug te vinden in de daarvoor wettelijk voorgeschreven paragraaf Bedrijfsvoering.
Het inkoop- en aanbestedingsbeleid is verder verduurzaamd
Doel (2015-2019)
Ons inkoop- en aanbestedingsbeleid is verder verduurzaamd, zodat de CO2-voetafdruk van aan ons te leveren diensten, werken en producten één van de afwegingscriteria is en zodat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt worden betrokken.
Activiteiten 2019
- We voeren het programma Het Goede Voorbeeld uit. Hierin geven wij invulling aan onze ambities voor een energieneutrale en circulaire provinciale organisatie. Dit programma is tot stand gekomen vanuit de opgaven Duurzame Energie en Circulaire Economie zoals vastgesteld in de Omgevingsvisie FlevolandStraks.
- We realiseren binnen de financiële mogelijkheden die we hebben dat provinciale inkopen en aanbestedingen bijdragen aan de toename van hernieuwbare energieproductie, minder energieverbruik, het minimaliseren van de milieubelasting, de inzetbaarheid van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en het stimuleren van de bio- en circulaire economie (UP 8.10.2).
- We richten onze aanbestedingen zodanig in, dat we vergeleken met de huidige situatie verbeteringen bereiken in het gebruik van materialen en energie (UP 8.10.3).
- We betrekken de uitvoering van de Participatiewet bij de uitvoering van inkopen en aanbestedingen (UP 8.10.4).
Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur
Doel (2015-2019)
Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur.
Activiteiten 2019
We stimuleren de samenwerking met en tussen de Flevolandse gemeenten. We maken daarbij gebruik van het onderzoek dat Platform 31 op ons verzoek heeft gedaan naar de gemeenschappelijke opgaven van de provincie en de gemeenten.
Middelen
8.5 Bedrijfsvoering | Rekening 2017 | Begroting 2018 na wijziging | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 47.501 | 49.452 | 47.696 | 48.393 | 47.587 | 47.327 | ||||||
Baten | -3.242 | -3.247 | -3.074 | -3.075 | -3.075 | -3.075 | ||||||
Saldo | 44.259 | 46.205 | 44.622 | 45.318 | 44.512 | 44.252 | ||||||
Kader (saldo na Zomernota) | 46.205 | 44.764 | 44.932 | 44.182 | 44.182 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | -143 | 387 | 330 | 70 |
1. Salarislasten | 258 | 194 | 144 | 196 | ||
2. Beheer werkplekken | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
3. Kapitaallasten | -570 | 24 | 17 | -295 | ||
Overig | 69 | 69 | 69 | 69 | ||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Salarislasten (Perspectiefnota 3d)
De toename bestaat onder andere uit indexatie van de salarissen. Daarnaast is op basis van de afspraken die zijn gemaakt in de Zomernota 2015 het budget voor de uitvoering van de participatiewet in 2022 verhoogd met € 51.000, om zo te kunnen blijven voldoen aan de hieruit voortvloeiende banenafspraak.
2. Beheer nieuwe werkplekken (Perspectiefnota 3e5)
Door de gemaakte keuze om de huidige (volledig afgeschreven) vaste ICT-werkplekken te vervangen door nieuwe mobiele werkplekken (laptops), wordt de beheerlast van de werkplekken groter. Dit extra beheer zal, conform het ICT-sourcingbeleid, als een dienst worden afgenomen. Conform de Perspectiefnota 2019-2022 is hiervoor naar schatting structureel € 0,1 mln. benodigd, gebaseerd op een geraamde werklast van 1,5 fte.
3. Omzetten afschrijvingslasten naar exploitatielasten ICT (Perspectiefnota 3e4)
Conform het ICT-sourcingsbeleid wordt software (en in toenemende ook hardware) steeds minder vaak in fysieke vorm aangeschaft, maar afgenomen als een dienst. Hierdoor dalen de afschrijvingslasten, maar stijgen de exploitatielasten. Deze beweging is budgetneutraal doorgevoerd. Daarnaast zijn de kapitaallasten geactualiseerd op basis van de werkelijke investeringen in voorgaand jaar en actuele investeringsplannen. Doordat de gerealiseerde investeringen in huisvesting en facilitaire zaken later plaatsvinden dan voorheen begroot, kan het budget voor 2019 omlaag worden bijgesteld.