B. Overzicht reserves en voorzieningen
Meerjarig verloop reserves en voorzieningen
Eens in de 4 jaar wordt een nota reserves en voorzieningen uitgebracht waarin het beleid wordt uiteengezet. In december 2015 is de nota Reserves en voorzieningen 2015-2019 vastgesteld. Voor alle bestemmingsreserves geldt dat het saldo van de reserve beschikbaar is voor de benoemde bestedingsdoelen. Voor een deel zijn de hierin opgenomen middelen reeds geoormerkt voor specifieke activiteiten. In deze bijlage is van iedere reserve en voorziening een detailoverzicht van het verloop in 2019 weergegeven, inclusief eventuele resterende oormerken.
Reserves
Algemene reserve (NR: A001)
De algemene reserve is noodzakelijk om te voorkomen dat bij incidentele tegenvallers ombuigingen op het bestaande beleid nodig zijn. Ook kan de reserve worden benut voor incidentele uitgaven waarvoor geen andere dekking beschikbaar is. Deze reserve wordt gevoed uit incidentele meevallers en rekeningoverschotten waaraan geen bestemming is gegeven. Voor de algemene reserve is een ondergrens vastgesteld. Deze bedraagt 5% van de begrotingsomvang voor bestemming; met de begrotingsomvang wordt bedoeld het totaal van de geraamde c.q. verantwoorde lasten in het jaar waarop de bandbreedte van toepassing is. Hieraan wordt ultimo 2018 voldaan.
De algemene reserve maakt onderdeel uit van de weerstandscapaciteit van de provincie. De noodzakelijke minimumomvang van de algemene reserve wordt mede bepaald door het risicoprofiel van de provincie en de andere mogelijkheden die er zijn om eventuele tegenvallers op te vangen. Dit wordt jaarlijks in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing toegelicht. Voor de algemene reserve bestaat geen bestedingsplan. Binnen de algemene reserve zijn geen oormerken aanwezig, deze kan voor de weerstandscapaciteit daarom volledig als ‘vrije ruimte' worden beschouwd.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
A001 Algemene reserve | 21.422 | 356 | 0 | 21.779 |
Bij | ||||
Storting voorfinanciering aankoop vastgoed NLE (t/m 2023) | 356 |
Personeel (NR: B003)
Dit betreft een gedelegeerde reserve waarvoor verplichtingen mogen worden aangegaan, alvorens de begroting te wijzigen. De verplichting dient te passen binnen het bestedingskader. De reserve wordt ingezet voor:
- (tijdelijke) bovenformatieve formatieplaatsen;
- tijdelijke dubbeling van een functie (voor maximaal 3 maanden);
- personele knelpunten;
- vervanging bij langdurige ziekte (langer dan zes maanden);
- complexe personeelsdossiers en / of afvloeiingskosten;
- organisatieontwikkeling;
- kosten voortvloeiend uit reorganisatie bedrijfsvoering;
- kosten voortvloeiend uit afspraken gemaakt in de cao.
Bij de Zomernota 2017 is de doelstelling van deze reserve verruimd en de naam gewijzigd (voorheen: reserve Personele frictiekosten). Met ingang van 2017 worden de overschotten/tekorten op de personele budgetten voor medewerkerontwikkeling, management development traject, duurzame inzetbaarheid en mobiliteit, en stelpost versterking organisatie bij de jaarrekening toegevoegd of onttrokken aan deze reserve. Deze bredere inzet van budgetten maakt een meer programmatische aansturing mogelijk, waardoor de budgetten beter worden benut en tijdelijk extra personeelslasten beter kunnen worden opgevangen. Hierdoor kan de directie voor wat betreft de personele budgetten beter inhoud geven aan haar verantwoordelijkheid om de bedrijfsvoering binnen de bestaande budgetten uit te voeren en zich daarbij te conformeren aan de cao. De omvang van deze reserve wordt per bestuursperiode vastgesteld.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
B003 Personeel | 1.111 | 900 | -626 | 1.385 |
Bij | ||||
Reguliere storting | 900 | |||
Af | ||||
Frictiekosten 2019 | -626 |
Grootschalige kunstprojecten (NR: B006)
De reserve heeft de volgende doelen:
- Onderhoud en beheer van de 8 (was 7) landschapskunstwerken;
- Realisatie van landschapskunstwerken;
- Toepassing 1% kunstregeling bij investeringen in infrastructuur, verbouwing, nieuwbouw of aankoop van provinciale gebouwen door de provincie die een bedrag van 10 miljoen euro te boven gaan.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
B006 Grootschalige kunstprojecten | 33 | 33 | 0 | 66 |
Bij | ||||
Reguliere storting | 33 |
Monumentenzorg (NR: B008)
De reserve heeft tot doel om middelen beschikbaar te hebben om financiële bijdragen toe te kennen voor restauratie en onderhoud van rijks- en gemeentelijke monumenten, overeenkomstig het daarvoor vastgestelde beleid.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
B008 Monumentenzorg | 633 | 147 | 0 | 780 |
Bij | ||||
Reguliere storting | 147 |
Strategische projecten (NR: B009)
De reserve is ingesteld om projecten te realiseren / stimuleren die van strategisch belang zijn voor de provincie en bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de provincie. Het gaat daarbij doorgaans om majeure projecten die naar hun omvang niet binnen de jaarlijks in de begroting beschikbare middelen kunnen worden opgevangen. Gelet op de omvangrijke bedragen die veelal met het uitvoeren van majeure projecten zijn gemoeid en de noodzaak om tot verdere ontwikkeling van de provincie te komen, is een substantiële reserve de komende jaren noodzakelijk.
Voor een beroep op deze reserve zijn de volgende randvoorwaarden gesteld:
- het gaat om – veelal grootschalige – projecten met substantiële effecten, uitstraling en betekenis voor Flevoland;
- op deze reserve wordt geen beroep gedaan op grond van het feit dat bestaande budgetten of andere reserves niet toereikend zijn;
- het gaat niet om onderwerpen die in de reguliere begroting thuishoren omdat zij met een zekere regelmaat voorkomen;
- het gaat om publieke zaken waarvan nadrukkelijk een multipliereffect mag worden verwacht.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 | Oormerk |
---|---|---|---|---|---|
B009 Strategische projecten | 40.700 | 4.561 | -18.258 | 27.002 | 28.185 |
Bij | |||||
Reguliere jaarlijkse storting | 4.561 | ||||
Af | |||||
Omgevingsvisie (PN 1a1) | -3.000 | ||||
Nationaal Park Nieuw Land (PN 2b) | -450 | ||||
Composietencluster (PN 2h) | -300 | ||||
Landzijdige ontsluiting Flevokust Haven (PN 2p) | -800 | ||||
Overheveling naar reserve pMJP/POP3 (PN 2q) | -3.000 | ||||
Tijdelijke formatie griffie (ZN amendement K) | -26 | ||||
Fonds Leefbaarheid Landelijk Gebied | -1.025 | ||||
Monitoring en evaluatie Economisch Programma | -50 | ||||
Cultuurbeleid 2017-2020 | -200 | ||||
Toeristische recreatieve benutting Flevol. monumenten | -50 | ||||
Zwemwaterbebording | -10 | ||||
Procesgeld Rijksvastgoed Lelystad | -50 | ||||
Bijdrage project Marker Wadden | -400 | ||||
Digitalisering Statenwerk | -100 | ||||
Bijdrage aan stelpost Nieuw Beleid | -27 | ||||
Fietspadennetwerk | -1.394 | ||||
Bereikbaarheid Oostrand Dronten | -130 | ||||
Regiefunctie ontsluiting luchthaven | -21 | ||||
MOBLA – Bereikbaarheid luchthaven (naar reserve B041) | -857 | ||||
Stedelijke Bereikbaarheid Almere (naar reserve B041) | -5.819 | ||||
POP3 - water | -550 | ||||
-18.258 | |||||
Resterende oormerken (onttrekking nog niet begroot) | |||||
Procesgeld internet buitengebied | 64 | ||||
Medefinanciering glasvezel oostelijk en zuidelijk Flevol. | geheim | ||||
Poorten Nationaal Park Nieuw Land | 3.000 | ||||
Procesgeld Nationaal Park Nieuw Land | 18 | ||||
Nota Natuur | 2.000 | ||||
Spirocan | 1.500 | ||||
Economisch Programma: Monitor | 50 | ||||
Kredietfaciliteit MKB doorstartfonds | 500 | ||||
Scala | 49 | ||||
Herstructureringsprogramma bedrijven | 494 | ||||
Economische clusters | 100 | ||||
Gebiedspromotie & toerisme | 150 | ||||
Regiegroep techniek en gebiedspromotie | 83 | ||||
100 jaar Zuiderzeewet | 150 | ||||
Toeristisch recreatieve benutting Fl. monumenten | 50 | ||||
Evaluatie OFGV | 40 | ||||
Werelderfgoed Schokland | 500 | ||||
Cultuurbeleid 17-20 | 115 | ||||
Krachtige samenleving | 1.000 | ||||
Monitoring natuurlandschap | 5 | ||||
Kunstwerk 100 jaar Zuiderzeewet | 300 | ||||
Waterloopbos | 1.000 | ||||
Hernieuwbare energie | 500 | ||||
Duurzaamheid (escrow Jaarrekening 2015) | 71 | ||||
Achtervang lening DE-on | 6.317 | ||||
Fietspadennetwerk | 606 | ||||
Haalbaarheidsonderzoeken mobiliteit | 100 | ||||
Kornwerderzand | 1.436 | ||||
Bereikbaarheid Luchthaven (MOBLA) | 105 | ||||
Fietspad Grote Trap | 997 | ||||
Stedelijke bereikbaarheid Almere (SBA) | 226 | ||||
Regiefunctie ontsluiting luchthaven | 146 | ||||
Oostrand Dronten | 50 | ||||
HOV Luchthaven (infrastructuur) | 1.000 | ||||
Procesgeld Rijksvastgoed Lelystad | 55 | ||||
Optimalisatie landzijdige ontsluiting Flevokust Haven | 2.200 | ||||
Kapitaallasten Innovatiepaviljoen Floriade Werkt! | 660 | ||||
Trintelzand | 1.000 | ||||
Marker Wadden | 500 | ||||
Statengriffie | 200 | ||||
ICT | 448 | ||||
Informatietechnologie | 400 | ||||
Totaal oormerken (+geheim) | 28.185 |
Het bedrag van de resterende oormerken is hoger dan de totale reserve. Dit wordt veroorzaakt doordat de geoormerkte gelden over meerdere jaren zullen worden besteed en de komende jaren nog stortingen in de reserve plaatsvinden, die nog niet in het saldo per 31 december 2019 zijn opgenomen. Rekening houdend met de reeds voorziene stortingen is het saldo van de reserve toereikend om de oormerken te dekken.
Sportaccommodaties / grootschalige sportevenementen (NR: B011)
De reserve ondersteunt de uitvoering van het sportbeleid door bijdragen te verstrekken aan:
- de stimulering van een voor Flevoland toereikend sportvoorzieningenniveau;
- subsidie voor sportaccommodaties met een provinciale of landelijke betekenis;
- grote sportevenementen.
De bestedingsdoelen van de reserve zijn opgenomen in de Sportnota 2013-2016. De uitvoering van de sportnota is opgedragen aan Gedeputeerde Staten. Aanvragen worden getoetst aan de Sportnota. Gedeputeerde Staten hebben in 2016 besloten het sportbeleid tot en met 2018 te verlengen. In de tweede helft van 2018 wordt het sportbeleid herijkt. Vooralsnog wordt er vanuit gegaan dat dit in 2019 en verder ongewijzigd wordt gecontinueerd.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
B011 Sportaccommodaties c.a. | 330 | 0 | 0 | 330 |
Zuiderzeelijngelden (NR: B016)
Het doel van de reserve is de realisatie van projecten tot verbetering en versterking van de bereikbaarheid en economische ontwikkeling van Flevoland, die kunnen worden gezien als compensatie voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. De reserve blijft in stand tot de daarmee te realiseren projecten zijn afgerond; daarna kan de reserve worden opgeheven (indicatie 2022). Het Rijk heeft de resterende bijdrage voor de gehele periode in 2017 reeds volledig voldaan.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 | Oormerk |
---|---|---|---|---|---|
B016 Zuiderzeelijngelden | 14.348 | 0 | -2.181 | 12.167 | 5.000 |
Af | |||||
Projectbijdragen Luchthavenfonds | -181 | ||||
Provinciale bijdrage projecten ZZL | -2.000 | ||||
-2.181 | |||||
Resterend oormerk (onttrekking nog niet begroot) | |||||
Provinciale bijdrage Maritieme Servicehaven NF | 5.000 |
Technische bijstand Europa (NR: B017)
Voor de uitvoeringskosten van de Europese programma’s zijn, onder de noemer technische bijstand, middelen beschikbaar gesteld. Het betreft hier salariskosten (inclusief overhead), accountantskosten en overige (declarabele) kosten. Deze uitvoeringskosten kennen geen gelijkmatig verloop. Met deze egalisatiereserve kunnen de schommelingen in de kosten van technische bijstand in een verantwoordingsjaar worden opgevangen.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
B017 Technische bijstand Europa | 756 | 0 | 0 | 756 |
Investeringsimpuls Flevoland-Almere (NR: B024)
De provincie wil met het IFA in de periode 2007-2020 het volgende realiseren:
- krachtige impulsen voor de ontwikkeling van een uniek stedelijk klimaat in Almere en het versterken van de economische positie van Almere binnen de Noordvleugel van de Randstad;
- impulsen voor ideeën, ondernemingen en mensen, waardoor Almere duurzaam aantrekkelijk blijft en waarbij het gaat om investeringen in de sociale, culturele en economische infrastructuur.
Het IFA-programma is in een afrondende fase, er worden geen nieuwe projecten meer gesubsidieerd. Na financiële afwikkeling van de lopende projecten wordt aan Provinciale Staten een voorstel voorgelegd voor de bestemming van de resterende middelen.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
B024 Investeringsimpuls Flevoland-Almere | 7.934 | 0 | 0 | 7.934 |
Procesgelden gebiedsontwikkeling (NR: B025)
Voor de uitvoering van de speerpunten in de gebiedsontwikkeling is externe deskundigheid nodig, die kan wisselen afhankelijk van de fase waarin het speerpunt zich bevindt. Voor elk speerpunt wordt een bestuursopdracht door Provinciale Staten vastgesteld, waarbij inzicht wordt gegeven in de uitgaven die voor de speerpunten zullen worden gedaan. Vanwege het ongelijkmatig verloop van de uitgaven is een reserve ingesteld; hierdoor wordt het jaarlijks beslag op de begroting geëgaliseerd.
Jaarlijks wordt een bedrag aan de reserve toegevoegd waaruit de proceskosten worden betaald. Niet bestede middelen worden via de reserve meegenomen naar het volgende jaar. Indien in een jaar extra middelen nodig zijn worden deze in eerste instantie uit deze reserve onttrokken.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
B025 Procesgelden gebiedsontwikkeling | 1.038 | 1.000 | -438 | 1.600 |
Bij | ||||
Reguliere storting | 1.000 | |||
Af | ||||
Procesgeld Noordelijk Flevoland | -75 | |||
Procesgeld Amsterdam Lelystad Airport | -113 | |||
Procesgeld Markermeer IJmeer | -100 | |||
Procesgeld Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland | -150 | |||
-438 |
p-MJP/POP (NR: B027)
De reserve is ingesteld om in enig jaar niet bestede cofinancieringsmiddelen voor het plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3 2014-2020) beschikbaar te houden voor latere jaren. De provinciale cofinanciering voor het programma is gelijkmatig beschikbaar. De feitelijke inzet hiervan wisselt echter van jaar tot jaar. Om die reden is deze egalisatiereserve ingesteld.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
B027 p-MJP/POP | 8.158 | 3.430 | -1.606 | 9.981 |
Bij | ||||
Overheveling uit reserve Strategische projecten (B009) | 3.000 | |||
Reguliere storting provinciale cofinanciering POP3 | 430 | |||
3.430 | ||||
Af | ||||
Provinciale cofinanciering voor het programma POP3 | -1.030 | |||
Uitvoeringskosten programma POP3 | -576 | |||
-1.606 |
Bodem (NR: B029)
Het doel van de reserve is de realisatie van projecten in het kader van het meerjarenprogramma Bodem. Het betreft bodemsaneringen en projecten in het kader van het programma Duurzaam gebruik van de ondergrond. Dit ter uitvoering van het met het Rijk afgesloten Convenant Bodemontwikkelingsbeleid en Aanpak Spoedlocaties. In 2015 is een vervolgconvenant Bodem en ondergrond 2016-2020 afgesloten. De voeding vindt plaats uit nog niet bestede van het Rijk (te) ontvangen (decentralisatie-)uitkeringen.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
B029 Bodem | 3.196 | 0 | -815 | 2.381 |
Af | ||||
Duurzaam bodemgebruik | -815 |
Egalisatiereserve gladheidsbestrijding (NR: B030)
Het doel van deze egalisatiereserve is om voor de korte en langere termijn een flexibelere buffer te creëren om de sterk wisselende inzet (en kosten) ten behoeve van de gladheidsbestrijding op te vangen, zonder dat in het reguliere onderhoudsprogramma moet worden ingegrepen. De egalisatiereserve is bij de instelling eenmalig gevoed met € 325.000 uit het rekeningresultaat 2011. Vervolgens vindt voeding plaats uit batige saldi op de begrotingspost gladheidsbestrijding in de jaren dat er lage kosten worden gemaakt. Het maximale saldo is € 500.000. Dit betreft een gedelegeerde reserve.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
B030 Egalisatie gladheidsbestrijding | 330 | 0 | 0 | 330 |
Cofinanciering EU-projecten 2014-2020 (NR: B031)
Het doel van de reserve is om de provinciale cofinanciering voor de projecten uit het Europese programma 2014-2020 gelijkmatig ten laste van de begroting te laten komen. De reserve wordt primair ingezet voor de cofinanciering van projecten in het kader van het Europese programma 2014-2020. Daarnaast worden eventuele oninbare vorderingen (in het kader van het Europees programma) uit de reserve gedekt en vervult de reserve een rol bij het afdekken van het risico dat de Europese commissie de gedeclareerde programmakosten niet volledig vergoedt.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
B031 Cofinanciering EU-projecten 14-20 | 3.568 | 900 | -918 | 3.551 |
Bij | ||||
Reguliere storting | 900 | |||
Af | ||||
Operationeel Programma Kansen voor Flevoland 2014-2020 | -900 | |||
Interreg V | -18 | |||
-918 |
Nieuwe Natuur (NR: B032)
De in de reserve beschikbare middelen, alsmede de in het kader van het voormalig OostvaardersWold verkregen grondposities, worden ingezet voor de realisatie van het programma Nieuwe Natuur en de afwikkeling van het voormalig OostvaardersWold. Om het inzicht te verbeteren in de nog beschikbare middelen voor het programma is hiervoor een aparte reserve ingesteld.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
B032 Nieuwe natuur | 11.951 | 0 | -2.353 | 9.598 |
Af | ||||
Saldo programma Nieuwe Natuur 2019 | -2.353 |
Egalisatiereserve activering vervangingsinvesteringen (NR: B033)
Op basis van de Koepelnota integraal infra beheer is een totaal dekkingsarrangement gemaakt voor de kosten van infrabeheer (jaarlijks onderhoud, niet jaarlijks onderhoud en vervangingsinvesteringen) voor de komende jaren. Daarbij worden de vervangingsinvesteringen geactiveerd, waarbij de kapitaallasten (‘de stille lasten’) worden gedekt uit het daarvoor beschikbare budget. Dit betekent dat er in de eerste jaren ruimte binnen het stille lasten budget ontstaat, die in latere jaren nodig is om de oplopende kapitaallasten te dekken. Deze egalisatiereserve is bedoeld om de lasten van het infrabeheer in latere jaren te dekken.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
B033 Egalisatiereserve activering vervangingsinvester. | 10.492 | 180 | 0 | 10.673 |
Bij | ||||
Egalisatie budgetten vervangingsinvesteringen 2019 | 180 |
Flevokust Haven (NR: B034)
Met het genomen investeringsbesluit Flevokust is besloten om de middelen die binnen de reserve Zuiderzeelijngelden gereserveerd waren voor de ontwikkeling van de buitendijkse haven, in 2015 over te hevelen naar de ingestelde reserve Flevokust Haven. De exploitatieberekening die ten grondslag ligt aan het genomen investeringsbesluit laat een onrendabele top zien. De met het project gemoeide kosten zijn hoger dan de te verwachten opbrengsten. De reserve dient ter dekking van deze onrendabele top, zodat het geen (aanvullend) beslag op de algemene middelen legt. In enig jaar optredende exploitatietekorten of waardeverminderingen worden derhalve gedekt uit deze reserve.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
B034 Flevokust Haven | 7.393 | 0 | -89 | 7.305 |
Af | ||||
Dekking exploitatiesaldo Flevokust Haven 2019 | -89 |
Almere 2.0 (NR: B035)
Het doel van de reserve is om de voor het Fonds Verstedelijking Almere beschikbare provinciale bijdrage beschikbaar te houden totdat deze op basis van gehonoreerde projecten tot besteding komt. Tevens worden de middelen hiermee gescheiden van de afronding van het lopende IFA-programma zodat de omvang van de beschikbare middelen transparant blijft. Bestedingen ten laste van de reserve Almere 2.0 vinden plaats op basis van een door Provinciale Staten vastgesteld jaarprogramma Fonds Verstedelijking Almere (inclusief eventuele tussentijds vastgestelde wijzigingen).
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 | Oormerk |
---|---|---|---|---|---|
B035 Almere 2.0 | 4.724 | 4.200 | -6.200 | 2.724 | 4.600 |
Bij | |||||
Reguliere storting | 4.200 | ||||
Af | |||||
Bijdrage Fonds Verstedelijking Almere Jaarprogramma 2019 | -6.200 | ||||
Resterende oormerken (onttrekking nog niet begroot) | |||||
Economische making of Floriade | 4.600 |
Het bedrag aan geoormerkte gelden is hoger dan de omvang van de reserve. Dit wordt veroorzaakt doordat de besteding van geoormerkte gelden over meerdere jaren zal plaatsvinden en de komende jaren stortingen in de reserve zijn voorzien, die nog niet in het saldo per 31 december 2019 zijn opgenomen.
Egalisatiereserve jaarlijks onderhoud Infrastructuur (NR: B036)
Door de egalisatiereserve jaarlijks onderhoud infrastructuur kunnen overlopende activiteiten in het daaropvolgende jaar worden gedekt. Na afloop van de vierjaarlijkse periode valt het restant van de egalisatiereserve volledig vrij ten gunste van de algemene middelen.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
B036 Egalisatiereserve jaarlijks onderhoud Infrastructuur | 706 | 0 | 0 | 706 |
Mobiliteit (NR: B037)
De reserve wordt ingezet ter dekking van de kosten voor openbaar vervoer, verkeers- en mobiliteitsmanagement, verkeersveiligheid en infrastructurele projecten. De primaire functie van de reserve is om schommelingen in de inzet van deze middelen te egaliseren en de middelen vanuit de decentralisatie uitkering voor Verkeer & Vervoer beschikbaar te houden. Het instellen van de reserve draagt bij aan het uitvoeren van het Coalitieakkoord 2015-2019 dat stelt dat de huidige budgetten voor openbaar vervoer en infrastructuur in stand worden gehouden, ook als de Brede Doeluitkering Verkeer & Vervoer (BDU) is overgeheveld naar het provinciefonds (hetgeen inmiddels heeft plaatsgevonden). De bestedingsdoelen zijn identiek aan de bestedingsdoelen van de oude BDU-bestedingen en zijn opgenomen in het p-MIRT. Daarin wordt inzicht gegeven in de specifieke bestedingsdoelen van de middelen. Het betreft een gedelegeerde reserve voor zowel stortingen als onttrekkingen.
Om het inzicht te vergroten zijn met ingang van 2019 de stortingen en onttrekkingen afzonderlijk weergegeven (geen saldering), zoals dit ook voor andere reserves wordt toegepast.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 | Oormerk |
---|---|---|---|---|---|
B037 Mobiliteit | 46.671 | 42.685 | -63.101 | 26.255 | 2.800 |
Bij | |||||
Reguliere storting loon & prijsontwikkeling exploitatiebudg. | 906 | ||||
Reguliere storting loon & prijsontwikkeling investeringen | 298 | ||||
Reguliere storting mobiliteitsmiddelen uit provinciefonds | 38.469 | ||||
Reguliere storting middelen AROV | 3.012 | ||||
42.685 | |||||
Af | |||||
Dekking product 6.1.1 (OV) | -27.144 | ||||
Dekking product 6.2.1 (Mobiliteit en verkeersmanagement) | -1.057 | ||||
Dekking product 6.2.2 (Verkeersveiligheid en -hinder) | -1.137 | ||||
Dekking product 6.3.1 (Investeringen prov. infrastructuur) | -1.580 | ||||
Dekking AROV | -3.012 | ||||
Bijdrage busbanen Almere | -4.529 | ||||
Investeringen Hogering (naar reserve Dekking afschr.) | -12.741 | ||||
Investeringen Waterlandseweg (naar reserve Dekking afsc.) | -4.489 | ||||
Investeringen Gooiseweg (naar reserve Dekking afschr.) | -3.230 | ||||
Investeringen MOBLA (naar reserve Dekking afschr.) | -444 | ||||
Overige investeringen p-MIRT (naar reserve Dekking afsch.) | -3.738 | ||||
63.101 | |||||
Resterende oormerken (onttrekking nog niet begroot) | |||||
Bijdrage N50 | 500 | ||||
Bijdrage busbanen Almere | 2.300 | ||||
Totaal oormerken | 2.800 |
Beheer en ontwikkeling natuur (NR: B038)
Het doel van de reserve is de realisatie van projecten en het uitvoeren van beheermaatregelen in het kader van de decentralisatie van het natuurbeleid. De reserve zorgt ervoor dat de verschillen in kasuitgaven tussen de jaren worden geëgaliseerd.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
B038 Beheer en ontwikkeling natuur | 6.587 | 850 | -899 | 6.539 |
Bij | ||||
Reguliere storting conform begroting | 850 | |||
Af | ||||
Dekking last beheer natuurgebieden i.v.m. beheerwijziging | -899 |
Meerjaren Aanpak Bedrijfsvoering (NR: B039)
Bij de instelling van de reserve is deze eenmalig met € 6,5 mln. gevoed vanuit de algemene reserve. Jaarlijks zullen de eventuele overschotten op eenmalige ICT-middelen worden toegevoegd aan de reserve. De reserve wordt ingezet voor de kosten die gemaakt worden voor de Meerjaren Aanpak Bedrijfsvoering (MAB).
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
B039 Meerjaren Aanpak Bedrijfsvoering | 1.709 | 0 | 0 | 1.709 |
Doorgeschoven Activiteiten (NR: B040)
Doel van deze reserve is het overhevelen van niet bestede budgetten voor specifieke activiteiten die over de jaargrens heen schuiven. Het gaat daarbij uitsluitend om doorgeschoven middelen voor activiteiten waarvoor geen specifieke bestemmingsreserves zijn ingesteld. Deze middelen zijn uitsluitend gedurende het volgende begrotingsjaar binnen de reserve beschikbaar en vallen vrij in het rekeningresultaat indien besteding niet tijdig heeft plaatsgevonden. Omdat deze bestedingen pas geraamd worden zodra daar concreet zicht op is komt de onttrekking nog niet in het verloopoverzicht tot uitdrukking (om die reden is het saldo volledig als 'geoormerkt' weergegeven).
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 | Oormerk |
---|---|---|---|---|---|
B040 Doorgeschoven activiteiten | 2.711 | 0 | 0 | 2.711 | 2.711 |
Dekking afschrijvingslasten (NR: B042)
De primaire functie van deze reserve is de (extra) afschrijvingslasten te dekken, om deze zodoende te egaliseren en daarmee de exploitatieruimte van de provinciale begroting stabiel te houden. De reserve wordt ingezet ter dekking van de afschrijvingslasten voor investeringen in activa met maatschappelijk nut. De hoogte van de onttrekking uit de reserve is afhankelijk van de afschrijvingslasten, zoals deze jaarlijks voortvloeien uit de staat van activa. Het betreft een gedelegeerde reserve.
Per 1 januari 2017 is het volgens het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) niet meer toegestaan om bijdragen uit het eigen vermogen (reserves) of uit de eigen exploitatie direct in mindering te brengen op het te activeren bedrag van investeringen in maatschappelijk nut. Als gevolg van deze wijziging stijgt de hoogte van de te activeren activa aanzienlijk, met als gevolg een toename van de jaarlijkse structurele afschrijvingslasten. Deze hogere structurele lasten kunnen een negatief effect hebben op de beschikbare begrotingsruimte. Om dit effect te voorkomen zijn de (reeds gereserveerde en voorgenomen) bijdragen aan investeringen apart gezet in deze reserve om de toekomstige afschrijvingslasten te dekken. Over de gehele looptijd van de activa is het effect budgetneutraal.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
B041 Dekking afschrijvingslasten | 22.632 | 32.117 | -1.235 | 53.514 |
Bij | ||||
uit reserve Strat.projecten (Flevokust, MOBLA en SBA) | 7.475 | |||
uit reserve Mobiliteit (investeringen p-MIRT 2019) | 24.642 | |||
32.117 | ||||
Af | ||||
Dekking extra afschrijvingslasten a.g.v. BBV-wijziging | -1.235 |
Economisch Programma (NR: B043)
Doel van deze reserve is een duidelijk label te geven aan de middelen voor het Economisch Programma. Daarnaast wordt de onvoorspelbaarheid van inzet van middelen opgevangen door de middelen niet direct actief op de programmabegroting te zetten. Onttrekkingen aan deze reserve zijn gedelegeerd aan Gedeputeerde Staten. Op basis van doelbereik en voortgang kan met behoud van snelheid uit deze reserve geput worden, binnen de daartoe gestelde kaders.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 | Oormerk |
---|---|---|---|---|---|
B043 reserve Economisch Programma | 8.116 | 0 | -235 | 7.881 | 7.346 |
Af | |||||
Uitvoering Human Capital agenda | -235 | ||||
Resterende oormerken (onttrekking nog niet begroot) | |||||
Human Capital agenda | 746 | ||||
Financiering en support | 1.500 | ||||
Internationaal Ondernemerschap | 1.500 | ||||
Groeihuis | 1.500 | ||||
Netwerkversterkend ondernemerschap | 1.000 | ||||
Groeimakelaarschap | 500 | ||||
Transitie OMFL (Perspectiefnota 2019) | 600 | ||||
Totaal oormerken | 7.346 |
Voorzieningen
Grondwaterbeheer (NR: V005)
De voorziening is bestemd voor het egaliseren van jaarlijkse verschillen tussen uitgaven wegens grondwaterbeheer (inclusief schadevergoedingen) en inkomsten uit de grondwaterheffing. De bestedingsdoelen van de grondwaterheffing vloeien voort uit de Waterwet (voorheen de Grondwaterwet), artikel 7.7. De doelen zijn: maatregelen om nadelige effecten van grondwateronttrekkingen te compenseren, onderzoeken ten behoeve van het grondwaterbeleid, het grondwaterregister en schade in verband met onttrekkingen. Ook het met deze taken belaste personeel kan betaald worden uit de grondwaterheffing. Besteding aan andere doelen is niet toegestaan. De voorziening wordt gevoed uit de opbrengsten van de grondwaterheffing, voor zover die niet in het jaar van ontvangst zijn besteed.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
V005 Grondwaterbeheer | 804 | 0 | 0 | 804 |
Niet-jaarlijks onderhoud provinciehuis (NR: V011)
De voorziening is bedoeld om het Provinciehuis inclusief de daarin aanwezige installaties in de huidige vorm voor een lange periode in stand te houden; dit gebeurt op basis van een opgesteld meerjaren onderhoudsplan, waarin voor een langere periode (max. 40 jaar) een doorkijk wordt gegeven in de benodigde financiële middelen. Dit onderhoudsplan wordt om de 4 jaar door Provinciale Staten vastgesteld. Het huidige plan dat bij de Perspectiefnota 2017-2021 door Provinciale Staten is vastgesteld betreft de periode 2018-2021. In het plan is inzichtelijk gemaakt op welke onderdelen voor het niet-jaarlijks onderhoud in die periode kosten zullen worden gemaakt.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
V011 NJO provinciehuis | 2.150 | 465 | -744 | 1.871 |
Bij | ||||
Reguliere storting | 465 | |||
Af | ||||
Uitvoering onderhoud volgens onderhoudsplan | -744 |
Niet-jaarlijks onderhoud infrastructuur (NR: V025)
De voorziening is bedoeld om het provinciaal wegen- en vaarwegennet voor een lange periode in stand te houden; daarvoor is periodiek groot onderhoud nodig. Op basis van inspecties en rekening houdend met de aspecten bereikbaarheid, verkeersveiligheid en staat van onderhoud worden meerjaren onderhoudsprogramma’s opgesteld. Op basis hiervan wordt de jaarlijkse dotatie en onttrekking bepaald. De meerjaren onderhoudsprogramma’s worden één maal per vijf jaar aangeboden aan Provinciale Staten. De uitwerking vindt plaats in het jaarlijks op te stellen Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur (MBVI).
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
V025 NJO infrastructuur | 15.528 | 10.832 | -16.971 | 9.390 |
Bij | ||||
Reguliere storting | 10.832 | |||
Af | ||||
Uitvoering onderhoud volgens onderhoudsprogramma’s | -16.971 |
Niet-jaarlijks onderhoud vestigingen (NR: V043)
De voorziening is bedoeld om de vestigingen (voorheen: steunpunten) en de daarin aanwezige installaties in de huidige vorm voor een lange periode in stand te houden; dit gebeurt op basis van een opgesteld meerjaren onderhoudsplan, waarin voor een langere periode een doorkijk wordt gegeven in de benodigde financiële middelen. Dit onderhoudsplan wordt om de 4 jaar door Provinciale Staten vastgesteld. Het huidige plan dat bij de Perspectiefnota 2017-2021 door Provinciale Staten is vastgesteld betreft de periode 2018-2021.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
V043 NJO Vestigingen | 424 | 85 | -133 | 376 |
Bij | ||||
Reguliere jaarlijkse storting | 74 | |||
Af | ||||
Uitvoering onderhoud volgens onderhoudsplan | -133 |
Niet-jaarlijks onderhoud NLE (NR: V044)
De voorziening is bedoeld om het deel van het vastgoed dat voorheen in eigendom was van Nieuw Land Erfgoedcentrum, en sinds 2017 in eigendom van de provincie Flevoland is, inclusief de daarin aanwezige installaties in de huidige vorm voor een lange periode in stand te houden; dit gebeurt op basis van een opgesteld meerjaren onderhoudsplan, waarin voor een langere periode een doorkijk wordt gegeven in de benodigde financiële middelen. Dit onderhoudsplan wordt om de 4 jaar door Provinciale Staten vastgesteld. Omdat het eigendom per 2017 is overgegaan, zal naar verwachting medio 2021 een nieuw plan worden voorgelegd voor de volgende periode (2022-2025).
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
V044 NJO NLE | 656 | 181 | -322 | 515 |
Bij | ||||
Reguliere storting | 181 | |||
Af | ||||
Uitvoering onderhoud volgens onderhoudsplan | -322 |
Pensioenen (oud) leden GS (NR: V015)
Uit de voorziening worden de pensioenaanspraken van voormalige gedeputeerden betaald. De hoogte van deze voorziening wordt vastgesteld door een externe partner, Loyalis Maatwerk Administraties. Hiervoor worden de volgende recente actuariële grondslagen gehanteerd:
- Ervaringscijfers sterftekansen ABP, inclusief kostenopslag;
- Rekenrente van DNB;
- Overlevingskansen: prognosetafels ABP met CBS;
- Pensioenrichtleeftijd (thans 67 jaar);
- Contante waarde voor het nabestaandenpensioen.
Daarnaast worden de berekeningen aangepast op basis van informatie over neveninkomsten van de betreffende pensioengerechtigden.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
V015 Pensioenen (oud) leden GS | 7.599 | 305 | -290 | 7.613 |
Bij | ||||
Reguliere storting o.b.v. actuariële berekeningen | 305 | |||
Af | ||||
Pensioenbetalingen (oud) leden GS | -290 |
Oninbare vorderingen (NR: V035)
De voorziening is bedoeld ter dekking van het risico dat vorderingen oninbaar zijn.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
V035 Oninbare vorderingen | 35 | 0 | 0 | 35 |
Oninbare leningen (NR: V037)
De voorziening is bedoeld ter dekking van het risico dat uitgezette leningen oninbaar zijn.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
V037 Oninbare leningen | 178 | 0 | 0 | 178 |
Reorganisatie bedrijfsvoering (NR: V039)
In het verleden is op basis van een visiedocument bedrijfsvoering en de bijbehorende businesscase een halvering van het aantal ondersteunende afdelingen naar 3 afdelingen en een inkrimping van de formatie met 26 fte’s gerealiseerd. Dit heeft er toe geleid dat er vanaf 2017 een structurele besparing van € 2,6 mln. is gerealiseerd. Omdat op een zorgvuldige manier te doen, moeten incidentele proces- en frictiekosten worden gemaakt. Daarvoor is deze voorziening gevormd.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
V039 Reorganisatie bedrijfsvoering | 690 | 0 | -165 | 525 |
Af | ||||
Aanwending voorziening t.b.v. frictiekosten | -165 |
Gronden OostvaardersWold / Nieuwe Natuur (NR: V040)
De voorziening is gevormd om het risico af te dekken dat de geactiveerde gronden OostvaardersWold met verlies (verkoopprijs lager dan de boekwaarde) worden afgestoten. Verwacht wordt dat de laatst beschikbare gronden waarop deze voorziening van toepassing is in 2018 worden ingezet binnen het programma Nieuwe Natuur, waardoor de voorziening in 2019 nihil is.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
V040 Gronden OVW / Nieuwe Natuur | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garantstelling personeel NLE (NR: V040)
Deze voorziening is gevormd voor het provinciale aandeel in de garantstelling van de GR NLE voor het NLE-personeel na de overgang van dat personeel naar Batavialand. Er wordt alleen een beroep gedaan op de garantstelling in het geval dat Batavialand failliet gaat. Het aandeel van de provincie Flevoland in de garantstelling is conform het in de gemeenschappelijke regeling vastgestelde percentage van verdeling van de bijdragen van de GR-deelnemers bij tekorten, zoals vastgelegd in de bijlage bij de tekst van de gemeenschappelijke regeling uit 2004.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
V045 Garantstelling personeel NLE | 1.085 | 0 | 0 | 1.085 |
Spaarverlof (NR: V040)
In 2017 is een nieuwe voorziening Spaarverlof gevormd. In de CAO 2017-2018 is vastgelegd dat met ingang van 1 januari 2018 de vervaltermijn van het bovenwettelijk en aangekocht (IKB) verlof komt te vervallen. Daarnaast zijn de mogelijkheden voor het extra sparen/aankopen van verlof verruimd. Conform het BBV is hiervoor een voorziening ingesteld. De hoogte van de voorziening is gebaseerd op (een prognose van) het aantal gespaarde verlofuren en de geldende uurtarieven per balansdatum. Het verloop van deze voorziening laat zich moeilijk voorspellen omdat het een nieuwe regeling betreft waardoor ervaringscijfers ontbreken.
Bedragen x € 1.000 | 1/1 | Bij | Af | 31/12 |
---|---|---|---|---|
V047 Spaarverlof | 348 | 0 | 0 | 348 |