Portefeuillehouder
J. de Reus (Amsterdam Lelystad Airport/OMALA, Rijksvastgoed)
J.N.J. Appelman (Flevokust Haven, OMALA)
De luchthaven is operationeel
Doel (2015-2019)
De luchthaven Amsterdam Lelystad Airport is operationeel; de faciliteiten en de benodigde infrastructuur zijn gereed.
Activiteiten 2019
- We nemen deel aan bestuurlijk overleg met het Rijk, de Omgevingsraad Schiphol en de Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Lelystad en blijven verantwoordelijk voor de bij ons belegde werksporen van de Alderstafel Lelystad.
- Via Ontwikkelingsmaatschappij Airport Lelystad Almere (OMALA) stimuleren we het bedrijfsleven zich te vestigen op Lelystad Airport Businesspark (LAB).
- We zetten in op verdere verkenning en ontplooiing van economische kansen, onder meer door deelname aan bovenregionale netwerken zoals de Amsterdam Airport Area (AAA).
- We stimuleren en faciliteren het gebruik van Europese fondsen (EFRO, INTERREG) voor een duurzame ontwikkeling van de luchthaven en LAB (UP 8.3.3).
- We bewaken een goede inpassing van Amsterdam Lelystad Airport in de leefomgeving met betrekking tot gezondheid en milieu (UP 7.5.1).
- We ondersteunen en stimuleren de inzet van Amsterdam Lelystad Airport bij het bereiken van een zo hoog mogelijke ambitie op het punt van duurzaamheid (UP 7.5.3).
- We werken gezamenlijk met de luchthaven, OMALA en andere gebiedspartners aan een programma duurzame ontwikkeling (UP 7.5.4).
- We stimuleren en faciliteren kennisontwikkeling en innovatie op en rond de luchthaven met betrekking tot de omgeving en luchtvaart- en luchthavensystemen.
- We leveren inbreng vanuit de regio bij de herziening van het Nederlandse luchtruim door het Rijk.
Risico
Uitstel van de opening van de luchthaven voor vakantievluchten vertraagt de ontwikkeling van het bedrijventerrein en activiteiten op het gebied van duurzaamheid, economie, opleidingen en kennisontwikkeling.
De overslaghaven Flevokust Haven is operationeel
Doel (2015-2019)
De buitendijkse multimodale haven met containerterminal is operationeel.
Activiteiten 2019
- We zetten het tweede terreindeel in de markt voor tijdelijke verhuur en/of langjarige ondererfpacht.
- We onderzoeken de mogelijkheden om de infrastructuur rond Flevokust Haven te optimaliseren.
- We stimuleren de ontwikkeling van het binnendijkse bedrijventerrein door de gemeente Lelystad (UP 7.6.3).
- We onderzoeken het vervoer van ladingstromen om de benutting van Flevokust Haven te optimaliseren (UP 7.6.4).
- We onderzoeken de mogelijke beheer- en organisatiemodellen voor de doorontwikkeling van Flevokust Haven.
- We richten, afhankelijk van het onderzoek naar organisatiemodellen, in samenwerking met de gemeente Lelystad een Havenbedrijf op.
- We gaan actief in gesprek met strategische partners voor samenwerkingsmogelijkheden om bovenregionale potentie te benutten.
- We bereiden – afhankelijk van de marktvraag - de doorgroei van Flevokust Haven voor (UP 7.6.5).
- We faciliteren en stimuleren clustervorming, ketenverbreding en cross-overs door middel van goede samenwerking met marktpartijen en medeoverheden.
Risico
Wij onderkennen het risico dat de exploitatie van Flevokust Haven tegenvalt door tegenvallende marktvraag en ladingstromen. Het gevolg daarvan kan zijn dat de economische en maatschappelijke potentie van Flevokust Haven niet optimaal wordt benut. Daarnaast levert een tegenvallende marktvraag voor het businessplan van Flevokust Haven een risico op.
Rijksvastgoed in Lelystad is optimaal ingezet
Doel (2015-2019)
Het leeggekomen Rijksvastgoed in Lelystad is gevuld met nieuwe activiteiten die passen binnen gezamenlijk (Rijk, provincie, gemeente) geformuleerde voorkeursscenario’s.
Activiteiten 2019
In de eerste helft van 2019 ronden we de gezamenlijke verkenningen naar nieuwe activiteiten af. Het Rijksvastgoedbedrijf en de gemeente Lelystad implementeren de voorkeursscenario’s. Hiermee eindigt de provinciale betrokkenheid.
Middelen
7.2 Midden Flevoland | Rekening 2017 | Begroting 2018 na wijziging | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 231 | 602 | 825 | 482 | 482 | 482 | ||||||
Baten | 0 | -150 | -358 | -357 | -357 | -357 | ||||||
Saldo | 231 | 452 | 468 | 125 | 125 | 125 | ||||||
Kader (saldo na Zomernota) | 452 | 124 | 125 | 125 | 125 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | 343 | 0 | 0 | 0 |
1. Procesgeld ALA | 112 | 0 | 0 | 0 | ||
2. Luchthaven Fonds | 181 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 50 | 0 | 0 | 0 | ||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Procesgelden Amsterdam Lelystad Airport
Het budget voor procesgeld wordt jaarlijks bij de opstelling van de programmabegroting geraamd. Het procesgeld voor 2019 bedraagt € 112.500 en wordt onttrokken aan de reserve Procesgelden gebiedsontwikkeling. Het bedrag betreft, conform vigerend beleid, 75% van het beschikbare procesgeld voor dit jaar. De overige 25%, evenals de procesgelden 2020 en verder, blijven beschikbaar in de reserve Procesgelden gebiedsontwikkeling.
2. Luchthaven Fonds
In 2016 is het Luchthaven Fonds ingesteld. De besteding wordt jaarlijks bij de opstelling van de programmabegroting geraamd. In 2019 verwachten we het restant van het fonds ad. € 181.000 volledig in te kunnen zetten. Dit bedrag wordt onttrokken aan het hiervoor nog beschikbare oormerk in de reserve Zuiderzeelijngelden.