Portefeuillehouder
J. de Reus
Kostenefficiënte instandhouding infrastructuur, zodat vlot en veilig verkeer op (vaar-)wegen mogelijk is
Doel (2015-2019)
De instandhouding van de bestaande provinciale infrastructuur op de afgesproken kwaliteitsniveaus, zodanig dat vlot en veilig verkeer op alle provinciale wegen en vaarwegen mogelijk is.
Activiteiten 2019
- We voeren reguliere onderhoudswerkzaamheden uit (onder andere jaarlijks onderhoud, gladheidbestrijding, calamiteitendienst, maaien bermen, bediening bruggen en sluizen).
- We voeren jaarschijf 2019 uit van het Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur (MBVI). Een greep uit de projecten:
- Programma Groot Onderhoud Bruggen en Sluizen: voorbereiden van de renovatiewerkzaamheden. Eind 2019 worden de werkzaamheden op de Friese Sluis, de Urkersluis en op de Bediencentrale gestart;
- Onderhoud verharding rijbaan en aanbrengen verkeersveiligheidsmaatregelen diverse wegen waar onder Zuidwesterringweg, Noorderringweg, Biddingringweg, Larserweg, Vogelweg, Spiekweg;
- Onderhoud verharding fietspaden Houtribweg en Dronterweg;
- Vervangen diverse trajecten oeverbeschoeiing bij de Zwolsevaart, Urkervaart, Lage Vaart en Hoge Vaart;
- Aanleg natuurvriendelijke oever bij de Zwolsevaart;
- Revisie van meerdere aanlegsteigers;
- Diverse boomvervangingen bij de Gemaalweg, Biddingringweg en Buitenring;
- Aanleg faunavoorzieningen bij Repelweg en Spiekweg;
- Vervanging diverse verkeersregelinstallaties (verkeerslichten) Larserweg, Hanzeweg en Repelweg;
- Verbeteren verkeersveiligheid onder andere door scheiding weg en fietsstrook op enkele bruggen en afscherming van pijlers van viaducten op enkele risicolocaties.
Het complete overzicht staat in het MBVI dat gelijktijdig met de begroting wordt aangeboden.
- We dragen bij aan de verduurzaming van de provinciale infrastructuur en de vermindering van CO2- uitstoot, door uitvoering te geven aan een maatregelenpakket duurzame infrastructuur.
- We stellen een kadernota op over veiligheid en gezondheid voor eigen mensen en personeel van de aannemer voor de uitvoering van regulier werk (toezicht, schouwen) en uitvoering van projecten.
- We bereiden de werkzaamheden van de volgende jaarschijven (2020–2023) voor.
Risico
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing is aandacht voor de (financiële) risico’s die we lopen door de toename van het volume en de complexiteit van de reguliere activiteiten.
Middelen
6.4 Bestaande infrastructuur | Rekening 2017 | Begroting 2018 na wijziging | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 20.495 | 19.624 | 19.493 | 18.837 | 16.117 | 14.174 | ||||||
Baten | -2.607 | -474 | -474 | -474 | -474 | -474 | ||||||
Saldo | 17.887 | 19.149 | 19.019 | 18.363 | 15.643 | 13.700 | ||||||
Kader (saldo na Zomernota) | 19.149 | 19.390 | 18.753 | 16.082 | 16.082 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | -371 | -391 | -439 | -2.382 |
1. Bediening bruggen en sluizen | 26 | 26 | 26 | 26 | ||
2. Voorziening NJO Infrastructuur | 0 | 0 | 0 | -2.349 | ||
3. Kapitaallasten | -347 | -367 | -415 | -9 | ||
Overig | -50 | -50 | -50 | -50 | ||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Bediening bruggen en sluizen (Perspectiefnota 3e2)
In de Perspectiefnota 2019-2022 is voorgesteld de bedieningstijden van de bruggen en sluizen te verruimen. Hiervoor is structureel een bedrag van € 26.000 nodig, hetgeen gedekt wordt uit de stelpost Nieuw Beleid.
2. Voorziening NJO Infrastructuur
Vanwege een tijdelijk tekort in de voorziening Niet Jaarlijks Onderhoud (NJO) Infrastructuur is in de Programmabegroting 2017 besloten deze voorziening in de jaren 2017 tot en met 2020 tijdelijk aan te vullen vanuit de egalisatiereserve VVI, hetgeen in de jaren 2021 en 2022 weer teruggestort wordt. In het financieel kader was de storting in de voorziening NJO met ingang van 2021 daarom reeds met € 1,876 mln. verlaagd ten gunste van de storting in de egalisatiereserve VVI. In 2022 wordt aanvullend € 2,349 mln. teruggestort (totaal € 4,225 mln. in 2022), waarna de terugstorting volledig heeft plaatsgevonden. Met ingang van 2023 zullen voor zowel de reserve als de voorziening weer de reguliere stortingen plaatsvinden.
3. Kapitaallasten
Het Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur (MBVI) dient als basis voor de kapitaallasten. Jaarlijks actualiseren wij het MBVI. Het MBVI 2019 is in deze begroting verwerkt. De afschrijvingslasten zijn op basis hiervan gewijzigd en verrekend met de reserve vervangingsinvesteringen infrastructuur.