Portefeuillehouder
J. de Reus
De oplossingen van knelpunten in de bereikbaarheid van Flevoland zijn gerealiseerd of in voobereiding
Doel (2015-2019)
De oplossing van de knelpunten in de bereikbaarheid van Flevoland wordt voorbereid, zodanig dat in 2019 alle knelpunten opgelost zijn of de voorbereidingen voor het oplossen ervan zijn afgerond.
Activiteiten 2019
- We voeren investeringsprojecten uit van het addendum Provinciaal Investeringsprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (p-MIRT jaarschijf 2019):
- Amsterdam Lelystad Airport: voorbereiding halve aansluiting Verbindingsweg met A6;
- Realisatie fietsbrug Waterlandseweg;
- Stedelijke bereikbaarheid Almere: capaciteitsuitbreiding Hogering;
- We bereiden de werkzaamheden voor van de volgende jaarschijven (2020 t/m 2023):
- Voorbereiding realiseren aanvaarbeveiliging Zuidersluis (PN 2l)
- Voorbereiding reconstructie Hanzeweg (Roggebotsluis);
- Voorbereiding reconstructie Kruispunt Ganzenweg-Knardijk;
- Verdubbeling Gooiseweg 3e fase.
Risico's
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing is aandacht voor de (financiële) risico’s die we lopen op enkele infrastructurele projecten en de daarbij behorende beheersmaatregelen.
Middelen
6.3 Nieuwe infrastructuur | Rekening 2017 | Begroting 2018 na wijziging | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 16.767 | 12.291 | 11.470 | 9.653 | 4.576 | 5.387 | ||||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Saldo | 16.767 | 12.291 | 11.470 | 9.653 | 4.576 | 5.387 | ||||||
Kader (saldo na Zomernota) | 12.291 | 11.736 | 9.524 | 4.474 | 4.474 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | -266 | 128 | 102 | 912 |
1. Kapitaallasten | -167 | 177 | 102 | 912 | ||
Overig | -99 | -49 | 0 | 0 | ||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Kapitaallasten
De kapitaallasten zijn aangepast op basis van de geactualiseerde investeringsplannen. Door wijzigingen in de fasering van projecten ontstaan er verschuivingen tussen de jaren. Door het bovengemiddelde investeringsvolume in 2019 en latere jaren stijgen de kapitaallasten. Dit komt vooral tot uitdrukking in de nieuw toegevoegde jaarschijf 2022. Deze effecten worden gedekt uit de daartoe ingestelde reserve Dekking afschrijvingslasten.