Portefeuillehouder
J. de Reus
De oplossing van knelpunten in de bereikbaarheid van Flevoland zijn gerealiseerd of in voorbereiding
Doel (2015-2019)
De knelpunten in de bereikbaarheid van Flevoland zijn in 2019 alle opgelost of er zijn voorbereidingen getroffen voor het oplossen ervan.
Activiteiten 2019
- We voeren de activiteiten behorende bij de Mobiliteitsvisie Flevoland 2016–2030 en zoals opgenomen in het Programma Mobiliteit en Ruimte uit.
- We programmeren de uit het onderzoek en de analyse voortkomende doorstromingsknelpunten op provinciale wegen (UP 6.3.1). De aanpak van doorstromingsknelpunten worden zoveel mogelijk gelijkgeschakeld met het onderhoudsprogramma.
- We participeren in de Vervoerregio Amsterdam-Almere ‘in oprichting’ (UP 6.3.4). Het in 2018 geëvalueerde convenant vormt het kader om de samenwerking met de vervoerregio vorm te geven.
- We onderzoeken welke behoefte er is aan verbinding van vaarvoorzieningen met attracties en welke locaties hiervoor kansrijk zijn.
- We voeren samen met Provincie Noord-Holland het programma MRA-elektrisch 2017-2020 uit.
De bereikbaarheid van Flevokust Haven, de luchthaven, de oostrand en de maritieme servicehaven zijn verbeterd
Doel (2015-2019)
De verbeteringen in de bereikbaarheid van Flevokust Haven, de luchthaven en de maritieme servicehaven zijn gerealiseerd en/of voorbereid.
Activiteiten 2019
- We bevorderen een goede verkeersverbinding met Flevokust Haven door het programmeren van maatregelen die bijdragen aan de ontsluiting van Flevokust Haven (UP 6.4.2 en PN 2p).
- We voeren het convenant Bereikbaarheid Lelystad Airport (MOBLA) uit samen met het Rijk en gemeente Lelystad (UP 6.4.3 en 7.5.2).
- We verkennen samen met de gemeenten Urk en NOP hoe de bereikbaarheid van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland op lange termijn verder verbeterd kan worden (UP 6.4.4).
- We geven uitvoering aan Smart Mobility volgens het actieplan Smart Mobility 2017-2020.
De bediening van bruggen en sluizen veroorzaken zo min mogelijk files
Doel (2015-2019)
De bediening van bruggen en sluizen veroorzaakt zo min mogelijk files.
Activiteiten 2019
We voeren het resultaat uit van de lobby bij Rijkswaterstaat voor aanpassing van de bedieningstijden van de Roggebotsluis en de Nijkerkerbrug (UP 6.5.2). Het monitoren van wachttijden en het overleg met
Rijkswaterstaat over het bevaarbaar houden van de Randmeren is een continu proces.
De verkeersveiligheid is verbeterd
Doel (2015-2019)
De verkeersveiligheid is verbeterd.
Activiteiten 2019
- We verbeteren de verkeersveiligheid op provinciale wegen door uitvoering te geven aan de opgaven uit het Programma Mobiliteit en Ruimte.
- We voeren gedragsbeïnvloedende campagnes uit die aansluiten bij landelijke campagnes.
- We passen innovatieve oplossingen toe zodat de verkeersveiligheid verbetert, kosten worden bespaard, verkeershinder afneemt en de duurzaamheid toeneemt (UP 6.6.1). We geven hieraan uitvoering in het kader van Smart Mobility.
- We brengen bij communicatie over onderhoud en aanleg van wegen, verkeersveilig gedrag onder de aandacht.
Het provinciale fietspadennetwerk is compleet en van goede kwaliteit
Doel (2015-2019)
Het provinciale fietspadennetwerk is compleet en van goede kwaliteit.
Activiteiten 2019
- We stellen samen met de gemeenten en andere partners een programmatische aanpak op voor het verbeteren van de zwakke schakels in het regionale fietspadennetwerk c.q. het aanleggen van ontbrekende schakels. In het programma Mobiliteit en Ruimte zijn de zwakke schakels in het fietsnetwerk benoemd.
Middelen
6.2 Mobiliteitsbeleid | Rekening 2017 | Begroting 2018 na wijziging | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.290 | 1.728 | 3.739 | 1.945 | 1.778 | 4.036 | ||||||
Baten | -46 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Saldo | 1.245 | 1.728 | 3.739 | 1.945 | 1.778 | 4.036 | ||||||
Kader (saldo na Zomernota) | 1.728 | 1.237 | 1.212 | 1.125 | 820 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | 2.502 | 733 | 653 | 3.216 |
1. Betere fietsvoorzieningen | 1.394 | 0 | 0 | 2.500 | ||
2. Planvorming infrastructuur | 96 | 96 | 77 | 77 | ||
3. Smart Mobility | 257 | 151 | 151 | 154 | ||
4. Extra onderzoeken mobiliteit | 564 | 425 | 366 | 326 | ||
5. Educatie & communicatie | 40 | 40 | 40 | 40 | ||
6. Mobiliteitsmanagement | 130 | 0 | 0 | 100 | ||
Overig | 21 | 21 | 19 | 19 | ||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Betere fietsvoorzieningen
Een van de doelen in het coalitieakkoord is het verbeteren van de fietsvoorzieningen. In het vastgestelde programma Mobiliteit en Ruimte is opgenomen dat in 2019, samen met de Flevolandse gemeenten en andere partners, wordt ingezet op het in kaart brengen en het aanpakken van zwakke en ontbrekende schakels in het fietsnetwerk, het verbeteren van fietsvoorzieningen bij Flevolandse stations en het versterken van de snelfietsroute van Almere naar Amsterdam Lelystad Airport. In 2019 wordt bijgedragen aan het aanpakken van de fietsbruggen bij Almere, hetgeen gedekt wordt uit de daartoe in de reserve Strategische projecten beschikbare oormerk. In 2022 wordt ingezet op het traject tussen Lelystad en de luchthaven.
2. Planvorming infrastructuur
Het programma Mobiliteit en Ruimte heeft onder andere als doel om bij de planvorming voor nieuwe infrastructuur en verbetering van bestaande infrastructuur rekening te houden met de ruimtelijke kwaliteit van het landschap. Om dit mogelijk te maken zijn de budgetten conform het vastgestelde programma structureel verhoogd.
3. Smart Mobility
In 2017 is het actieplan Smart Mobility vastgesteld. Ook binnen het platform Mobiliteit van de Metropoolregio Amsterdam wordt ingezet op Smart Mobility. De provincie draagt als lid van het platform bij aan dit programma. Daarnaast is er een stelpost opgenomen van € 50.000 om kleine initiatieven of investeringen die niet waren voorzien mogelijk te maken.
4. Extra onderzoeken vanuit het programma Mobiliteit en Ruimte.
In het programma Mobiliteit en Ruimte zijn diverse extra onderzoeken benoemd op verschillende mobiliteitsgebieden. Om deze onderzoeken uit te voeren is het onderzoeksbudget aangepast naar de bedragen zoals genoemd in de financiële bijlage bij het programma.
5. Extra inzet op educatie en communicatie
In het kader van de verkeersveiligheid wordt er extra ingezet op educatie en communicatie.
6. Mobiliteitsmanagementprojecten
Het tweede half jaar van 2017 is onderzocht welke maatregelen er getroffen kunnen worden om de bereikbaarheid van de Oostrand Dronten te verbeteren. In 2018 zijn de eerste maatregelen getroffen, waaronder de aanleg van een extra toe- en afrit naar het evenemententerrein. Ook in 2019 zullen naar verwachting maatregelen worden gerealiseerd om de bereikbaarheid te verbeteren. Deze kosten (€ 130.000) worden gedekt uit het daartoe in de reserve Strategische projecten beschikbare oormerk. De komende jaren zijn er diverse mobiliteitsmanagementprojecten, zoals de bereikbaarheid Lelystad Airport Businesspark, reeds begroot. Met ingang van 2022 is een stelpost van € 100.000 in het programma Mobiliteit en Ruimte opgenomen om in de toekomst ook mobiliteitsmanagementprojecten uit te kunnen voeren.