Portefeuillehouder
J.A. Fackeldey
Het openbaar vervoer is goed toegankelijk en betaalbaar voor alle doelgroepen
Doel (2015-2019)
Het openbaar vervoer is goed toegankelijk en betaalbaar voor alle doelgroepen. Door bij de reële mobiliteitsvraag aan te sluiten moet 40% kostendekking gehaald worden.
Activiteiten 2019
- We zorgen voor instandhouding, beheer en ontwikkeling van het regulier OV (UP 6.1.1 en PN 2m).
- We werken de doelstellingen van de OV-visie 2014-2024 uit (UP 6.1.2).
- We stellen Provinciale Staten voor om alternatieve, meer op de vervoervraag afgestemde, vervoersconcepten mogelijk te maken met behoud van werkgelegenheid in de vervoerssector (in een businesscase voor het OV)(UP 6.1.3).
- We zetten de mobiliteitscentrale in voor het collectief vraagafhankelijk vervoer (UP 6.1.5) en besteden de mobiliteitscentrale en de Regiotaxi opnieuw aan samen met de gemeenten Dronten, Lelystad, Noordoostpolder en Zeewolde.
- We besteden samen met de provincies Gelderland en Overijssel het stadsvervoer Lelystad en Dronten en het streekvervoer aan.
- We lobbyen voor de uitbreiding van de nachtelijke spoordienstregeling in 2020 vanaf Amsterdam naar Lelystad en Groningen (UP 6.1.6).
Bedrijventerreinen zijn ook via openbaar vervoer goed ontsloten
Doel (2015-2019)
Bedrijventerreinen zijn ook via openbaar vervoer goed ontsloten.
Activiteiten 2019
- We inventariseren de mogelijkheden om de bereikbaarheid van bedrijventerreinen te verbeteren binnen de bestaande kaders (UP 6.2.1).
- We implementeren samen met het bedrijfsleven de kansrijke verbeteringen in de bereikbaarheid van bedrijventerreinen (UP6.2.2).
- In samenwerking met de gemeente Lelystad brengen we een snelle non-stop verbinding tot stand tussen station Lelystad en de terminal van Amsterdam Lelystad Airport met hoogwaardige haltes en specifieke shuttlebussen.
Middelen
6.1 Openbaar vervoer | Rekening 2017 | Begroting 2018 na wijziging | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 32.403 | 33.592 | 35.383 | 35.865 | 36.163 | 36.282 | ||||||
Baten | -31.850 | -8.160 | -8.239 | -8.261 | -8.283 | -8.305 | ||||||
Saldo | 553 | 25.432 | 27.144 | 27.604 | 27.881 | 27.978 | ||||||
Kader (saldo na Zomernota) | 25.432 | 26.893 | 27.198 | 27.684 | 27.684 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | 251 | 407 | 197 | 294 |
1. Hogere lasten Regiotaxi | 82 | 82 | 82 | 82 | ||
2. IPO | 0 | 100 | 100 | 100 | ||
3. OV IJsselmond | 16 | 77 | -113 | -16 | ||
4. Toegankelijk maken bushaltes | 128 | 128 | 128 | 128 | ||
5. Diverse kleine verschillen | 25 | 20 | 0 | 0 | ||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Hogere lasten Regiotaxi
Op basis van de werkelijke vervoersgegevens over 2017 is gebleken dat het gebruik van het provinciale deel van de Regiotaxi is toegenomen. De begroting 2019 en verder is daarom aangepast voor deze toename.
2. Hogere lasten IPO inzake Kennisplatform Verkeer & Vervoer
In de meerjarenbegroting van het IPO is met ingang van 2018 rekening gehouden met een bijdrage van € 100.000 in het Kennisplatform Verkeer & Vervoer. Voor de jaren 2018 en 2019 was dit reeds in het financieel kader verwerkt. Deze bijdrage is in de begroting 2019 ook voor de jaren na 2019 structureel opgenomen.
3. Lasten en baten OV-IJsselmond
Op basis van de nieuw gesloten CAO voor het streekvervoer is er sprake van een aanzienlijke structurele toename van de kosten. Dit omdat de afgesproken indexering met de vervoerder hoger is dan de loon- en prijscompensatie zoals binnen de provincie wordt gehanteerd. Hier staat tegenover dat de baten inzake het openbaar vervoer conservatief werden ingeschat. Op basis van de ervaringscijfers over de afgelopen jaren is gebleken dat de opbrengsten structureel hoger waren dan vooraf ingeschat. De opbrengsten in de begroting 2019 en de meerjarenraming zijn aangepast op basis van deze ervaringscijfers. Per saldo is er meerjarig sprake van een beperkt effect.
4. Toegankelijk maken bushaltes
Op 20 maart 2018 hebben Provinciale Staten het programma Mobiliteit en Ruimte vastgesteld. Een van de maatregelen uit dit programma is het vergroten van de toegankelijkheid van bushaltes. Hiervoor wordt jaarlijks € 128.000 geraamd.