Portefeuillehouder
H.J. Hofstra (Natuur en landschap)
M.A. Rijsberman (Nationaal Park Nieuw Land)
Natuurwaarden zijn behouden en de beleefbaarheid van natuurgebieden is toegenomen
Doel (2015-2019)
De natuurwaarden zijn behouden en zo mogelijk versterkt, de beleefbaarheid van natuurgebieden is toegenomen en de economische activiteiten in natuurgebieden ondersteunen een succesvol beheer zonder de natuurwaarden te bedreigen. En de activiteiten van het programma dienen te voldoen aan de vereisten van de nieuwe Wet Natuurbescherming.
Activiteiten 2019
- We zetten het beheer van de Flevolandse natuur voort op het huidige niveau en sturen dit aan via het natuurbeheerplan (UP 2.4.3 en PN 2a).
- We bieden binnen de bestaande kaders ruimte voor initiatieven die bijdragen aan het meer toegankelijk en beleefbaar maken van de natuur (UP 2.4.2).
- We verkennen of er opties zijn om de bestaande uitvoeringsstructuren effectiever en efficiënter te organiseren.
- In 2019 is het nieuwe faunabeheerplan van kracht. Wij zien toe op een goede uitvoering door de wildbeheereenheid Flevoland, de Stichting Faunabeheer Flevoland en de faunabeheerders in dienst van een terreinbeherende organisatie of Amsterdam Lelystad Airport (PN 2d).
- We komen met voorstellen hoe binnen onze regio om te gaan met de problematiek van essentaksterfte.
- We onderzoeken, samen met andere Flevolandse partners, op welke wijzen de nationale bijenstrategie een onderdeel kan vormen van het reguliere natuurbeleid en hoe we initiatieven kunnen stimuleren (PN motie 11).
Ten aanzien van het beleidskader Oostvaardersplassen vinden de volgende drie activiteiten plaats (PN 2c):
- De noodzakelijke N2000-maatregelen (o.a. moerasreset) worden in samenwerking met Staatsbosbeheer (SBB), het Waterschap Zuiderzeeland en ecologische experts tot uitvoering gebracht (UP 2.4.3).
- De in 2018 door ons gegeven opdracht aan SBB tot een reset van het aantal grote grazers en vervolgens een zodanige aanpassing van het beheer dat grote wintersterfte door voedselschaarste wordt voorkomen zal mogelijk in 2019 nog doorlopen.
- We overleggen met SBB, zodat zij op basis van het beleidskader een nieuw managementplan opstellen, waarbij wordt gewerkt vanuit een integrale visie op het beheer van het Oostvaardersplassengebied, afgestemd op overige ontwikkelingen zoals het Nationaal Park Nieuw Land. We toetsen het managementplan van SBB voordat zij overgaan tot vaststelling.
Risico
Door gedetailleerde en complexe wetgeving en de grote betrokkenheid van maatschappelijke groepen worden besluiten over natuur en natuurgebieden vaak aangevochten, hierdoor kan vertraging ontstaan bij gewenste ontwikkelingen. Door vroegtijdig rekening te houden met de juridische aspecten en zorgvuldig te communiceren, beperken we mogelijke vertraging.
Opstellen en indienen van de aanvraag voor status Nationaal Park
Doel (2015-2019)
De aanvraag voor status Nationaal Park is samen met de gebiedspartners opgesteld en ingediend bij het Rijk, uitgaande van een balans tussen beschermen en beleefbaarheid.
Activiteiten 2019
- We ronden samen met zes partners het ontwikkelingsplan voor het Nationaal Park Nieuw Land af en leggen deze ter besluitvorming voor aan Provinciale Staten.
- We investeren in (voorzieningen voor) de ontwikkeling van het Nationaal Park. Daarbij richten we ons in ieder geval op de ecologische ontwikkeling, de ruimtelijke structuur, duurzaamheid, onderzoek, educatie, marketing en communicatie (UP 2.5.3 en PN 2b).
- We maken afspraken over een governancestructuur die passend is voor de verdere ontwikkeling van het Nationaal Park.
Karakterbepalende landschapselementen zijn gehandhaafd
Doel (2015-2019)
Karakterbepalende landschapselementen zijn gehandhaafd.
Activiteiten 2019
- We werken het onderdeel landschap uit in het kader van de kernopgave ‘Het verhaal van Flevoland’ van de Omgevingsvisie (UP 2.6.1).
- We voeren het landschapsbeleid uit, zodat landschapsbepalende elementen behouden blijven (UP 2.6.2).
Middelen
2.2 Natuur en landschap | Rekening 2017 | Begroting 2018 na wijziging | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 8.795 | 13.579 | 10.363 | 8.991 | 8.991 | 8.940 | ||||||
Baten | 25 | -50 | -50 | -50 | -50 | 0 | ||||||
Saldo | 8.820 | 13.529 | 10.313 | 8.941 | 8.941 | 8.940 | ||||||
Kader (saldo na Zomernota) | 13.529 | 8.415 | 8.391 | 8.391 | 8.390 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | 1.899 | 550 | 550 | 550 |
1. Landschapsbeheer Flevoland | 50 | 50 | 50 | 50 | ||
2. Faunabeheereenheid Flevoland | 75 | 0 | 0 | 0 | ||
3. Nationaal Park Nieuw Land | 450 | 0 | 0 | 0 | ||
4. Natura 2000 maatregelen OVP | 824 | 0 | 0 | 0 | ||
5. Dierenwelzijn OVP | 500 | 500 | 500 | 500 | ||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Extra middelen Landschapsbeheer Flevoland (Perspectiefnota 2a)
Op basis van de Perspectiefnota 2019-2022 is structureel € 50.000 extra budget opgenomen voor de uitvoering van het natuurbeleid door Landschapsbeheer Flevoland. Daarbij geldt voor Landschapsbeheer Flevoland de inspanningsverplichting om waar mogelijk andere financieringsbronnen te benutten.
2. Faunabeheereenheid Flevoland (Perspectiefnota 2d)
In de jaren 2018 en 2019 is een bedrag van € 75.000 per jaar nodig voor de extra taken van de Faunabeheereenheid (FBE) en de herijking van de huidige structuur van het faunabeheer. Dit wordt gedekt uit de reserve Beheer en ontwikkeling natuur.
3. Nationaal Park Nieuw Land (Perspectiefnota 2b)
In 2018 wordt een masterplan Nationaal Park Nieuw Land in procedure gebracht. Om dit plan realiteit te laten worden en de organisatie, uitvoering en financiering langjarig te kunnen garanderen zal hier een uitvoeringsprogramma met een aantal onderliggende overeenkomsten aan worden gekoppeld. De provincie is als gebiedsregisseur daarvoor de eerst aangewezene. Het Nationaal Park Nieuw Land vraagt daarnaast om meer redenen om provinciale regie. Ten eerste om de sociaaleconomische verbindingen met de gemeenten Almere en Lelystad en de overige delen van de MRA te versterken. Ten tweede om optimaal gebruik te maken van de kwaliteiten van Nieuw Land om het imago van de provincie te versterken en daarmee de aantrekkelijkheid voor bezoekers, nieuwe bewoners en bedrijven te vergroten. Ten derde om voor het landzijdige deel van het Nationaal Park tot een integrale aanpak te komen van de noodzakelijke dan wel gewenste ruimtelijke ingrepen nabij de Oostvaardersplassen in relatie tot de natuur- en recreatiegebieden van de gemeenten Almere en Lelystad. Daarnaast wordt verder gewerkt met alle betrokken partijen in de Stuurgroep Markermeer IJmeer aan de ecologische verbindingen tussen de Lepelaarplassen en Oostvaardersplassen met het Markermeer, terwijl na de afronding van de eerste fase van Marker Wadden ook desgewenst meegedacht kan worden over ideeën voor een vervolg zoals voor het Nationaal Park Nieuw Land wordt voorzien. Het Nationaal Park Nieuw Land versterkt het toeristische recreatieve aanbod van Flevoland alsook van de Metropoolregio Amsterdam, maar ook de aantrekkelijkheid en ontwikkelmogelijkheden van Flevoland als gebied om te wonen en te werken in de nabijheid van grootschalige beleefbare natuurgebieden. Nationaal Park Nieuw Land is daarmee een impuls voor de economie van Flevoland. Het voeren van regie vergt zowel financiële ruimte voor het ontwikkelen en uitvoeren van activiteiten op het gebied van marketing, onderzoek, beleid en (wetenschappelijk) onderwijs als voor het coördineren en regisseren tussen de betrokken partners in Nieuw Land. Voor een goede invulling van de activiteiten in 2019 is een bedrag van € 450.000 benodigd. Dit bedrag is als volgt opgebouwd: Projectleiding: € 200.000, Communicatie, marketing, educatie, onderzoek: € 200.000, Ondersteuning financieringsafspraken, e.d.: € 50.000. Daarnaast zullen ook de partners bijdragen aan de ontwikkeling van Nieuw Land. De noodzaak van eventuele aanvullende middelen voor de jaren 2020 en verder is afhankelijk van de manier waarop de governance rond het nationaal park wordt ingericht. Als hier meer duidelijkheid over is, wordt hiervoor een separaat voorstel aan Provinciale Staten voorgelegd. Vooralsnog hanteren wij hiervoor een pm-raming (conform Perspectiefnota 2019-2022, zie bijlage E).
4. Natura 2000 maatregelen Oostvaardersplassen
Naar aanleiding van het rapport Beleidskader beheer Oostvaardersplassen van de commissie Van Geel vindt er een intensivering van activiteiten plaats in het gebied (onder andere moerasreset). Op basis van de Zomernota 2018 is hiervoor in 2018 een bedrag van € 800.000 beschikbaar. In 2019 is hiervoor een bedrag benodigd van € 824.000, welke gedekt wordt uit de reserve Beheer en ontwikkeling natuur.
5. Dierenwelzijn Oostvaardersplassen (Perspectiefnota 2c)
Zoals aangekondigd in de Perspectiefnota 2019-2022 hebben Provinciale Staten op 11 juli 2018 het Beleidskader beheer Oostvaardersplassen vastgesteld. Het Beleidskader beheer Oostvaardersplassen geeft aan dat er jaarlijks een bedrag van € 900.000 nodig is voor het regulier beheer en de exploitatie van voorzieningen. Het aangepaste beheer grote grazers, de personele kosten die samenhangen met toezicht en handhaving, de monitoring van ontwikkelingen in het gebied en de intensivering van communicatie en educatie vragen naar inschatting (vooralsnog) een structurele bijdrage van de provincie van € 500.000. Op basis van nadere uitwerkingen dient nog vastgesteld te worden of er in de toekomst aanvullende provinciale middelen benodigd zijn.