De Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek geeft uitvoering aan onze wettelijke verantwoordelijkheid voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. Zij draagt daarmee bij aan het behoud van een goede uitgangspositie van de omgevingskwaliteit.
Het Provinciaal Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen Flevoland zorgt voor voldoende financiële middelen voor de eeuwigdurende nazorg van gesloten stortplaatsen. Daarmee draagt zij bij aan het behoud van een goede uitgangspositie voor de omgevingskwaliteit.
Stichting DE-on richt zich met behulp van een lening van de provincie op duurzame-energieprojecten en draagt daardoor bij aan energieneutraliteit in 2030 en het duurzaam benutten van de ondergrond.
Details verbonden partij(en) programma
Naam verbonden partij | Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek | ||
Vestigingsplaats | Lelystad | ||
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Website | www.ofgv.nl | ||
Openbaar belang dat behartigd wordt | Milieu | ||
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Algemeen en Dagelijks bestuur | ||
Betrokken bestuurder(s) | J.A. Fackeldey | ||
1-1-2019 | 31-12-2019 | ||
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 26,95 | 26,95 | |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 0 | 0 | |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 | |
Omvang eigen vermogen | 875 | 875 | |
Omvang vreemd vermogen | 4.053 | 4.053 | |
2019 | |||
Verwacht financieel resultaat | 0 | ||
Verwacht dividend | 0 | ||
Prognose o.b.v. begroting 2019 | x € 1.000 | ||
Aanvullende informatie |
De Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) voert taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor de deelnemende provincies en gemeenten. Naast de verplichte milieutaken heeft de provincie ook de vergunningverlening-, toezicht en handhavingstaken op een breed terrein van bodem, ontgronding en water ondergebracht bij de OFGV. Als gevolg van de invoering van de kostprijssystematiek is ons aandeel/stemrecht gewijzigd ten opzichte de jaarstukken 2017 (34,63%). De provincie loopt geen substantiële risico’s.
Naam verbonden partij | Provinciaal Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen Flevoland | ||
Vestigingsplaats | Lelystad | ||
Juridische vorm | Publiek rechtspersoon | ||
Website | n.v.t. | ||
Openbaar belang dat behartigd wordt | Afvalzorg en milieubeheer | ||
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | College vormt Dagelijks- en Algemeen bestuur | ||
Betrokken bestuurder(s) | H.J. Hofstra & J. de Reus (Dagelijks Bestuur) / Voltallig college (Algemeen Bestuur) | ||
1-1-2019 | 31-12-2019 | ||
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 100,00 | 100,00 | |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 0 | 0 | |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 | |
Omvang eigen vermogen | -134 | -718 | |
Omvang vreemd vermogen | 24.869 | 26.143 | |
2019 | |||
Verwacht financieel resultaat | -585 | ||
Verwacht dividend | n.v.t. | ||
Prognose o.b.v. de begroting 2018 en jaarrekening 2017 | x € 1.000 | ||
Aanvullende informatie |
De provincies zijn op basis van de Wet Milieubeheer verantwoordelijk voor de eeuwigdurende nazorg van de stortplaatsen binnen de provinciegrenzen waar na 1 september 1996 afvalstoffen zijn gestort. Wanneer de stortplaats is volgestort, zorgt de exploitant voor de afdichting van de stortplaats. Na de technische eindinspectie gaat de nazorg, en daarmee de financiering van de nazorg, over naar de provincie (overdracht). Elke provincie heeft daartoe een Nazorgfonds in het leven geroepen. Het Nazorgfonds is op grond van artikel 15.47 van de Wet Milieubeheer een rechtspersoon en heeft een Dagelijks Bestuur en een Algemeen Bestuur alsmede een eigen begroting en jaarrekening. Gedeputeerde Staten zijn bij dezelfde wet belast met het beheer van het fonds. Zij vormen het Algemeen Bestuur. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit twee gedeputeerden met de portefeuilles Financiën, Milieu en Afvalzorg. Het Nazorgfonds heeft 2 doelstellingen: de middelen zo goed mogelijk beheren zodat de eeuwigdurende nazorg bekostigd kan worden en zorgdragen dat de middelen alleen aan dit doel besteed worden. Het eigen vermogen van het Nazorgfonds zal op basis van de huidige uitgangspunten in 2019 negatief worden. De rentetoevoeging in de voorzieningen is jaarlijks gelijk aan het doelrendement (4,4%), onafhankelijk van het werkelijke rendement op het vermogen. De afgelopen jaren was het werkelijk rendement lager dan het doelrendement, waardoor ingeteerd wordt op het eigen vermogen (de buffer voor schommelingen in het rendement). Vanwege de mogelijkheid om de door de exploitant te betalen heffing nog te verhogen en de herziening van de doelvermogens in 2018 is het nazorgfonds in de positie om het saldo in de nabije toekomst aan te vullen. Het verwachte negatieve eigen vermogen leidt nu niet tot een beperking in de continuïteit van het fonds.
Risico en beheersmaatregelen
Financiële risico’s: Nadat een sluitingsverklaring wordt afgegeven voor een stortplaats gaat de nazorgfase van start. Als na het afgeven van een sluitingsverklaring blijkt dat in het Nazorgfonds onvoldoende vermogen aanwezig is om de eeuwigdurende nazorg te kunnen bekostigen, komen aanvullende kosten voor rekening van de provincie en is het verhalen op de exploitanten niet meer mogelijk. Ook ontstaat er een financieel risico wanneer het werkelijke beleggingsrendement van het Nazorgfonds lager is dan het doelrendement (rekenrente voor doelvermogen en heffing) of wanneer het op te brengen doelvermogen te laag blijkt te zijn. Voor de provincie speelt dit risico alleen voor de gesloten stortplaats Het Friese Pad. Beheersmaatregelen: Bij het bepalen van de hoogte van de jaarlijkse nazorgheffingen betrekken we het beleggingsrendement van het Nazorgfonds. Bij het afgeven van een sluitingsverklaring stellen we een financiële eindafrekening op om een tekort of overschot ten opzichte van het doelvermogen bij aanvang van de nazorg te kunnen vereffenen op het moment van overdracht van de stortplaats. We berekenen de benodigde doelvermogens volgens het IPO rekenmodel op basis van goedgekeurde nazorgplannen. De nazorgplannen en rekenmodellen voor de nog niet gesloten stortplaatsen zullen worden geactualiseerd aan de hand van de IPO checklist en het rekenmodel RINAS 4. In december 2017 zijn het treasurystatuut en de beleggingsmix van de portefeuille van het Nazorgfonds gewijzigd, met het doel het rendement over het beleggingsfonds te verbeteren.
Naam verbonden partij | Stichting DE-on | ||
Vestigingsplaats | Lelystad | ||
Juridische vorm | Stichting | ||
Website | www.deonflevoland.nl | ||
Openbaar belang dat behartigd wordt | Duurzame energievoorziening | ||
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Geen | ||
Betrokken bestuurder(s) | J.A Fackeldey | ||
1-1-2019 | 31-12-2019 | ||
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 0,00 | 0,00 | |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 0 | 0 | |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 6.495 | 6.495 | |
Omvang eigen vermogen | -232 | -232 | |
Omvang vreemd vermogen | 6.645 | 6.495 | |
2019 | |||
Verwacht financieel resultaat | 0 | ||
Verwacht dividend | 0 | ||
Prognose o.b.v. begroting 2018 | x € 1.000 | ||
Aanvullende informatie |
Stichting DE-on is formeel geen verbonden partij, echter is met Provinciale Staten afgesproken dat DE-on wordt behandeld als ware het een verbonden partij. DE-on draagt bij aan de ontwikkeling van duurzame energie in Flevoland. Deze bijdrage vindt plaats door het financieren van projecten gericht op zowel besparing en/of het duurzaam opwekken van energie, in die delen van de markt welke zich autonoom onvoldoende ontwikkelen.
Risico en beheersmaatregelen
Op basis van leningsvoorwaarden loopt de provincie het risico dat de lening in de toekomst mogelijk (deels) oninbaar is. Jaarlijks wordt over de inzet gerapporteerd. In de subsidievoorwaarden zijn voorwaarden opgenomen voor het tempo van investeringen. Indien niet aan de voorwaarden is voldaan kan (een deel van) de lening worden teruggevorderd. Om het risico af te dekken dat de lening niet wordt terugbetaald, is binnen de reserve Strategische projecten een bedrag van € 6,3 mln. geoormerkt en voor het negatieve eigen vermogen van DE-on een voorziening getroffen ter grootte van € 0,2 mln.